מתיקות אין קץ: הסופגניות הטובות ביותר

מצ'ורוס ספרדי ועד הסופגניה הישראלית הקלאסית: קבלו את מצעד הסופגניות הטעימות מסביב לעולם וגם המלצות לאביזרים במטבח שאתם חייבים בחנוכה. חג שמח!

חנוכה שמח: מה דעתכם על סופגניות ביתיות?

הנטייה שלנו כישראלים היא לחשוב שהמצאנו את הגלגל. אז נכון שיש לנו יציאות טובות (הידד לדיסק און קי!), אבל לא הכל התחיל אצלנו. סופגניות, למשל, יש בכל העולם. בגרסאות שונות, כמובן, אבל אם תבלו את חנוכה במדינה זרה וממש יתחשק לכם סופגנייה, כנראה שתוכלו למצוא גרסה מקומית ולא פחות טעימה. לכבוד החג המתוק הזה, החלטנו לבדוק אילו סופגניות מכינים בעולם וגם לתת לכם כמה המלצות לאביזרים שאי אפשר בלעדיהם בחג.

סופגניה ישראלית קלאסית

רוב הקונדיטוריות בארץ מפציצות אותנו מדי שנה בסופגניות מקוריות, חדשניות, משוגעות עם מילויים מתוקים, מלוחים, מפנקים ומיוחדים. אבל אפשר להגיד שהכל התחיל בארץ בסופגניה אחת, די גדולה, עם מילוי נשפך של ריבת תות מתוקה ואבקת סוכר לקישוט. אומרים שהסופגנייה הראשונה הוזכרה בספר הונגרי מהמאה ה-16. ולמה אנחנו אוכלים אותה בחנוכה? כי היא מטוגנת בשמן, שכידוע, הוא אחד מסממני החג (סיפור פך השמן וזה). רק שתדעו, שסופגניה קלאסית גדולה היא משהו כמו 500 קלוריות, אז כדאי לצאת לריצה של שעה. סיפור של 10 ק"מ פלוס-מינוס.

זאפולה – סופגניה איטלקית

מה חשבתם? שלמדינה עם הפיצה, הפסטות והגלידות הכי טובות בעולם לא תהיה סופגניה משלה? אם במקרה אתם נוחתים ברומא או מילאנו, חפשו את הזאפולה. סופגניה שדי מזכירה בטעם את שלנו, רק שהמילויים שלה מבצבצים למעלה ובדרך כלל מקרמים עשירים או מגבינת ריקוטה. כן, זה טעים כמו שזה נשמע.

פאצ'קי – סופגניה פולנית

הסופגניות הפולניות ממש לא יושבות לבד בחושך. להיפך, הן הכי מרימות ומגניבות. כנראה זה קשור לכך שהן מכילות אלכוהול. אל תדאגו, לא תשתכרו מהן. האלכוהול שבבצק מתנדף בזמן הטיגון, אבל גורם לכך שהן סופגות פחות שמן ויש להן טעם מושלם.

לוקמאס – סופגניה טורקית

זו כנראה הסופגניה האהובה עלינו, אולי בגלל הגודל של הכדורים הקטנים והחמודים. ואז אנחנו אוכלים הרבה מהם כל החוויה הופכת לפחות נחמדה. הלוקמאס פריכים ומתוקים בזכות סירופ סוכר ודבש, אבל הסוד האמיתי הוא כפית תמצית מי ורדים. אז מי מכין לנו? אנחנו מיד באים.

צ'ורוס – סופגניה ספרדית

את הצ'ורוס אפשר למצוא גם בספרד וגם במדינות דרום אמריקאיות כמו ארגנטינה וברזיל. הצ'ורוס לא מגיע בצורה עגולה כמו הסופגניה שלנו, אלא כמקלות ארוכים. לרוב הוא לא מגיע עם מילויים. פשוט מפזרים עליו סוכר וקינמון וטובלים אותו בריבת חלב, שוקולד או קרמל. חלום שלנו כזה ועכשיו.

לקריאה נוספת

עשינו לכם חשק? נהדר! בינינו, כל הסופגניות טעימות ביותר, אבל כמו כל דבר – אין כמו מאכלים בהכנה ביתית. הם בריאים יותר, ההכנה מהנה יותר ובמקרים רבים הם לא פחות טעימים. אז אם מתחשק לכם להכין סופגניות ביתיות, יש כמה אביזרים שיכולים לעזור לכם במטבח:

  • נפת קמח חשמלית: כל אופה חייב כזאת בבית ולמה ידנית כשאפשר חשמלית. חפשו נפה שמתאימה לכל סוגי הקמחים ושתעזור לכם לסנן מזיקים ולאוורר את הקמח.
  • סיר טיגון: אנחנו בעד סירים קרמיים שהשמן פחות נבדק לדפנות וקל לנקות אותם. כמובן שהסיר חייב לכלול רשת טיגון קלה לשליפה. בנוסף, גם סירי טיגון חשמליים יכולים להיות פתרון מעולה לטיגון סופגניות, שאפילו פחות ילכלך. יש כאלה שאפילו לא צריך להרבות בהם בשמן, ואז תקבלו סופגניות בריאות וטעימות.
  • ערכת זילוף/צנטר: רצוי שיהיו חלקים בגדלים שונים כדי שיתאימו לכם לסופגניות ולמאפים נוספים.
  • מגן מפני התזות נוזלים: אין דבר מעצבן יותר מלטגן סופגניות ולמצוא שמן על הקירות, התקרה או הכיריים. שלא לדבר על כך, שזה עלול להיות מסוכן אם השמן קופץ על הידיים. חפשו מגנים שעשויים מפלדת אל-חלד שיעזרו לכם לעבור את חנוכה בשלום.
  • מד חום: סופגניות מושלמות חייבות לעבור תהליך טיגון מדויק, כשהחלק החשוב בו הוא מדידת הטמפרטוטרה, וזאת בכדי שהסופגניה תהיה פריכה ולא תספוג יותר מדי שמן. מד חום יעזור לכם להגיע לטמפרטורה הנכונה ולהכין את הסופגניות הכי מושלמות שיש.

מתכננים להדליק נרות בחג הקרוב? סופגניות ביתיות יהפכו את האירוח למתוק וטעים יותר. חג אורים שמח!