מצוקת חנייה: מדוע חנייה היא מצרך יקר כל כך?

מדוע בשנים האחרונות חנייה הפכה להיות מצרך יקר ומבוקש כל כך, והאם משהו צפוי להשתנות? הפרטים לפניכם

מצוקת חנייה: מדוע מדובר במצרך יקר כל כך?

עד כמה חנייה מעלה את ערך הדירה?

760 אלף דולר! זהו הסכום העצום אותו שילם רוכש "מאושר" על מקום חנייה קטן בגודל 14 מ"ר בפרויקט היוקרתי Ultima הממוקם ברובע קוולון (Kowloon) בהונג קונג. אם תרצו לקנות את החנייה הזו ממנו תצטרכו להיפרד מ- 2.8 מיליון שקלים. קצת יקר בשביל 14 מטרים רבועים, לא?

גם בישראל ובוודאי במרכז הארץ הצפוף ערכו של מקום החנייה הולך ועולה עם השנים. אולי לא מדובר על סכומים דמיוניים כמו במקרה ההונג קונגי אך בהחלט גם בישראל הקטנה, מקומות החנייה מתחילים להיות שווים סכומי כסף לא מועטים, הן כנכס למכירה והן ככאלו המעלים את מחיר הדירה.

קצת נתונים

ממחקר שערכה לשכת שמאי המקרקעין לאחרונה עלה כי שוויה של חנייה פרטית מקורה במרכז תל אביב עומד כיום בממוצע על כ-550 אלף שקל ומחירה של חנייה רגילה (לא מקורה) זול במעט ועומד על כ-500 אלף. מהמחקר עלה עוד כי מחירי החניות בתל אביב הולכים ומאמירים בחדות עם השנים וכך מחירה של חנייה ששווה היום חצי מיליון שקל בתל אביב היה שווה לפני עשר שנים ב-300 אלף שקלים פחות.

פוטנציאל כלכלי

מי שהבינו את הפוטנציאל הכלכלי הטמון במקומות החנייה הן חברות ויזמיות הבנייה שבמגדלי המגורים או המשרדים שהן בונות בערים כמו תל אביב ורמת גן, הן מוכרות את מקומות החנייה בנפרד ממחיר הדירה. כך לדוגמא, במגדלי הארבעה (המשרדיים) של קבוצת חג'ג' מכרה הקבוצה את מקומות החנייה בנפרד. חנייה בודדת נמכרה ב-250 אלף ₪ וחניה כפולה ב-375 אלף שקל.

החנייה מוסיפה כאמור גם לערך הדירות ועל פי ההערכות המקצועיות בעיר כמו תל אביב, דירה עם חניה עשויה להעלות את מחיר הדירה ביותר מ- 20% מה שמתבטא בפער של מאות אלפי שקלים. בערים הסמוכות לתל אביב כמו גבעתיים ורמת גן, שהן גם מעט פחות צפופות מהעיר הגדולה, מקום חנייה מוסיף  לערכה של הדירה כ-10%.

תל אביב רבתי

מצוקת החנייה התל אביבית לא זרה גם לערים גדולות אחרות בארץ דוגמת ירושלים, פתח תקווה, רמת השרון או ראשון לציון וגם בהן מחירי החניות הולכים ומאמירים. כך, מקום חנייה במרכז ירושלים עובר כיום את רף ה-100 אלף ₪ ובפתח תקווה, חולון או ראשון לציון, מקום חנייה צמוד לבית יעלה לכם בין 50 ל-100 אלף ₪. בערי השרון היוקרתיות דוגמת הרצליה, כפר סבא או רמת השרון, עבור מקום חנייה צמוד תצטרכו להיפרד מ-50 עד 200 אלף ₪.

מבט אל העתיד

ומה אומר העתיד בתחום? ובכן, הוא לא ורוד במיוחד. על פי האומדנים השונים, מחירי מקומות החנייה במרכז הארץ צפויים לרשום גידול ניכר של בין 15-20 אחוזים לאור תקני החנייה החדשים של שר האוצר משה כחלון. התקנים חלים על תוכניות בנייה שטרם הונפק להן היתר בנייה, בהן גם תוכניות מאושרות הממוקמות בסמוך לתוואי הרכבת הקלה.

התקנים מצמצמים משמעותית את היקף החניות שניתן להקים במסגרת תוכניות אלה, וזאת במטרה לעודד את הציבור לעשות שימוש בתחבורה הציבורית ובאופניים. התקנים החדשים מגדירים את אזורי החניות לפי מרחקם האווירי מתוואי התחבורה הציבורית ההמונית (כמו הרכבת הקלה) כאשר אזור א' והמחמיר ביותר נמצא במרחק אווירי של עד 300 מטר ממסילת הרכבת, אזור ב', מ-300- 600 מטר מהמסילה ואזור ג' מוגדר כשטח יישובי שעובר בו קו הרכבת במרחק אווירי של 600 מטר ומעלה.

 לסיכום, אם אתם מחפשים לרכוש דירה למגורים, חנות או משרד קחו בחשבון שאם תרצו להוסיף חנייה לעסקה, יהיה מדובר על סכומי כסף לא מבוטלים. אם אתם משקיעי נדל"ן, הרי שכדאי לכם ללטוש עיניים לענף מקומות החנייה שכן הצפי הוא שהמחירים רק ילכו ויעלו.

מחפשים דירה עם חנייה? לחצו כאן וחפשו את הדירה הבאה שלכם בתוספת חנייה – כמובן!