מה זה מחיר למשתכן, מי זכאי ואיך מצטרפים?

בזמן האחרון כולם מדברים על "מחיר למשתכן", אבל מעטים זכאים להשתתף בתכנית. כל מה שצריך לדעת על התכנית שאמורה לסייע לחסרי דיור.

 

אם יש ביטוי שזכאי לתואר "ביטוי השנה בתחום הנדל"ן", הרי זהו "מחיר למשתכן". לאן שלא נפנה ראשנו ניתקל בביטוי הזה, בין אם בעיתונות האלקטרונית והמודפסת, או בקרב חברים ובני משפחה. אך מהי בעצם אותה תכנית? מי זכאי לקחת בה חלק וכיצד ניתן להשתתף בה?

ראשית, מדובר בתכנית ממשלתית שמטרתה היא לסייע לחסרי דיור לקנות דירה בתנאים מועדפים. התכנית, אותה מובילים משרד האוצר ומשרד השיכון והבינוי, מהווה את האמצעי המרכזי של הממשלה להילחם במשבר הדיור שנוצר בישראל בשנים האחרונות. בשורה התחתונה, התכנית מעניקה לזכאים שזכו בהגרלה אפשרות לקנות דירה בהנחה של לפחות 200,000 שקלים, באמצעות שורת צעדים, כגון סבסוד גבוה של עלות הקרקע, הזמנת קבלנים להתחרות במכרזים על מחירים נמוכים וכדומה.

התכנית מיועדת לכל מי שמוגדרים כ"חסרי דירה"​, כלומר:

  •      אין בבעלותם דירה או חלק מדירה
  •      לא שכרו דירה בדמי מפתח
  •      אין להם זכאות לנחלה במשק חקלאי ועוד

התכנית מיועדת לזוגות נשואים או ידועים בציבור, ליחידים (כולל גרושים ואלמנים) מעל גיל 35 ולחד-הוריים עם ילד אחד לפחות, תוך הגבלות מסוימות (היות הילד רווק שטרם מלאו לו 21 שנה וכדומה). בגרסה החדשה של התכנית (לאחר 2015), הזכאות אינה מותנית בתקרת הכנסה או פרמטרים אחרים.

חשוב לציין, כי הדירות של מחיר למשתכן יוצעו בכל רחבי הארץ, מקריית שמונה ועד אילת, כולל בתל-אביב ובערים נוספות במרכז. הדירות עצמן הן דירות חדשות, אשר מהוות חלק מפרויקטים בהם המדינה מוכרת את הקרקעות במחיר מסובסד ומופחת. כל הפרויקטים יבוצעו על ידי קבלנים שיתחייבו למכור את הדירות במחיר הזול ביותר, כאשר הסטנדרט והמפרט של הדירות מוכתבים להם על ידי המדינה. חשוב לציין, כי המחיר בו נקב הקבלן (במונחי מחיר למ"ר) הוא מחיר סופי ואיננו ניתן לשינוי.

דוגמה לפרויקט באזור ביקוש שמעורר עניין רב, הוא המכרז הצפוי בשכונת מורשת במודיעין. מדובר ב-3,607 יחידות דיור, בתמהיל של 3,4, ו-5 חדרים. דירות בשטח 85 מ"ר, למשל, יעלו כ-950,000 ₪, לעומת מחיר שוק ממוצע של 1,300,000 ₪. על פניו אכן מדובר בפרויקט אטרקטיבי עד מאוד, במיוחד בשל השילוב בין ההנחה הגדולה לבין המיקום המצוין.

אז איך יוצאים לדרך? על מנת לקחת חלק בתכנית, יש לעבור את השלבים הבאים:

1. הוצאת אישור זכאות

השלב הראשון הוא הוצאת אישור זכאות בחברת הרשמה. ישנן שלוש חברות כאלה (אלונים, מילגם או עמידר) והן נמצאות בכל רחבי הארץ. ניתן להוציא את האישור גם דרך אתר האינטרנט. יש לציין, כי מי שברשותו כבר יש אישור לתכנית במתכונתה הקודמת, איננו נדרש להוציא אישור חדש.

2. כניסה לאתר ההרשמה להגרלות

הכניסה לאתר ההרשמה להגרלות מתאפשרת רק באמצעות סיסמה ראשונית, אשר תופיע בסמס או בדוא"ל אשר יישלחו אליכם לאחר שזכאותכם תיקלט במערכת. לא קיבלתם סמס או דוא"ל? ייתכן והנתונים שלכם טרם נקלטו. כבר בכניסה הראשונה לאתר תתבקשו להחליף את הסיסמא הזמנית בסיסמא קבועה ועל מנת למנוע עיכובים, חשוב לבדוק כי הפרטים האישיים המופיעים מדויקים.

3. הרשמה להגרלה ולפרויקט 

 באתר ההרשמה להגרלות תמצאו את רשימת הפרויקטים. על מנת שתוכלו להירשם להגרלה, עליכם להיכנס אליה ולהירשם לפרויקטים הפתוחים להגרלה בלבד. אין כל בעיה להירשם במקביל לכמה פרויקטים שתרצו. אין שום הגבלה על מספר הפרויקטים, אם כי זכייה בפרויקט אחד מבטלת אוטומטית את שאר ההגרלות.

4. המתנה להגרלה ולהודעה על תוצאותיה

ההגרלה תיערך במשרד השיכון והבינוי תוך 10 ימים ממועד סגירת ההרשמה. זמן קצר לאחר ביצוע ההגרלה, יישלח דוא"ל (או סמס למעוניינים בכך) לכל הנרשמים עם הבשורות. בנוסף, התוצאות יתפרסמו באתר ההגרלות, אך יהיה זה פרסום אנונימי שיתבסס על מספרי הנרשמים שיינתנו קודם לכן.

5. בדיקת אפשרויות מימון 

מובן כי המשך התהליך מותנה בזכאותכם לקבל משכנתא מאחד הבנקים למשכנתאות. לכן, לאחר שהתבשרתם על הזכייה ובטרם בחרתם את הדירה, יש לבדוק את אפשרויות המימון שלכם. חשוב לדעת, כי השתתפותכם בתכנית מחיר למשתכן מזכה אתכם באפשרות לקבל משכנתא בשיעור הגבוה יותר מן המקובל בשוק.

6. בחירת דירה וחתימה על חוזה 

  1. אתם נמצאים בשלב מתקדם וכעת עליכם להגיע למשרדי החברה שתבנה את הפרויקט, לבחור את הדירה ולחתום על חוזה לרכישתה. סדר הגעת הזוכים אל החברה נקבע בהתאם לתוצאות ההגרלה ולכן ייתכן ותיאלצו לבחור מתוך מבחר מצומצם של הדירות שנותרו. שימו לב, לרשותכם יהיו רק 45 דקות לבחירת הדירה מתוך ההיצע ולכן עליכם להתכונן היטב מראש לכל תרחיש אפשרי.

חשוב לציין, כי לא ניתן להעביר את הזכייה בדירה בשום דרך או צורה וגם לא תוכלו למכור אותה במשך חמש שנים ממועד קבלת טופס 4 (אם כי תוכלו להשכירה בזמן זה).

7. מימוש המענק והוצאת תעודת זכאות למשכנתא

חלק מהפרויקטים נמצאים ביישובים הזכאים למענק. במידה ורכשתם דירה בפרויקט שכזה, תוכלו לקבל את המענק בשתי פעימות שמועדן ייקבע בחוזה הרכישה. קבלת המענק מותנית בהוצאת תעודת זכאות בבנקים למשכנתאות ובחתימה על חוזה הרכישה.

מנתוני אתר יד2 עולה, כי במהלך 4 השנים האחרונות חלה עלייה בביקוש ובהיצע בערים בהן מוגרלות דירות במסגרת מחיר למשתכן.

מבחינת היצע, ניתן לראות שבבית שמש יש עלייה חדה של 76% ברבעון הראשון לשנת 2017, לעומת הרבעון הקודם.

 

מבחינת ביקוש, יש עלייה של 13% בראש העין, ברבעון הראשון לשנת 2017, לעומת הרבעון הראשון של שנת 2013. מה שאומר, שמדובר בעלייה של 290% בביקוש.

על פי הנתונים העולים מאתר משרד הבינוי והשיכון, צפויות להיכנס לתכנית מחיר למשתכן בבית שמש 2,877 דירות ובראש העין 3,611 דירות. מה שיכול להסביר את העלייה בביקוש ובהיצע בערים אלו.

מנתוני ההרשמה מחודש יוני, עולה כי היישובים המבוקשים ביותר (בסדר יורד) הם:
ראשון לציון, הרצליה, מודיעין, בית שמש, יבנה וראש העין. 

בנוסף, מעל ל-10,586 בני מקום נרשמו להגרלות ביישובים (בסדר יורד): 
ראשון לציון, בית שמש, הרצליה, נתניה, מודיעין וחיפה. 

אז מה התחדש? 

עיריית הרצליה הודיעה (9.8.17), ש-365 משפחות זכו בהגרלה, כשנרשמו 1,050 זכאים מבני העיר. בסך הכל מדובר ב-1,467 דירות. 

אם כל הטירוף הזה לא מספיק, הוועדה לקידום מתחמים מועדפים אישרה (16.8.17) ארבע תכניות ליישובים בת חפר, מעלות תרשיחא ונתיבות- בהיקף של 10,000 יחידות. בבת חפר התכנית תכלול כ-1,250 יחידות דיור, במעלות תרשיחא מדובר בהיקף של כ-2,300 יחידות דיור ועוד שתי תוכניות בנתיבות שיכללו כ-6,200 יחידות דיור. 

גם אשקלון נהנית מההגרלה, עם 247 דירות, בשכונת עיר היין בחסות חברת אפגד שזכתה במכרז. עכו לא נשארת מאחור וגם היא שיווקה בהצלחה כ-650 יחידות דיור במסגרת תכנית למשתכן. 

לאלו מכם שלא ידעו, קיים מכרז של 522 יחידות דיור בגבעת זאב ומכרז נוסף בבאר שבע שהוסבו למכרז פומבי, לכל המרבה במחיר. 

בנוסף, 937 יחידות דיור שווקו במתחם קריית חינוך ברמת גן, המתפרשת על פני שטח של כ-124 דונם מערבית לבית החולים תל השומר, דרומית לדרך שיבא. מדובר בשני מתחמים לבנייה ומסחר, כש-20% מהיחידות ימכרו בשוק החופשי. 

בכל שבוע יוציא משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון עדכון על ההגרלה, בה יופיע מספר הנרשמים בכל הגרלה. במקרה בו לא מומשה הזכות לדירה במסגרת ההגרלה הגדולה, אותם 30,000 זכאים שנותרו, יוכלו להירשם להגרלה גדולה נוספת שתתקיים באוקטובר 2017. 

למה שלא תרשמו להגרלה?