התחדשות עירונית נוסח ירושלים: איזו שכונה הולכת להתחדש?

קשה לפספס את מתיחת הפנים שעברה ירושלים בשנים האחרונות בדמות התחדשות עירונית. אז מיהן השכונות שיצאו מורווחות?

אם אשכחך ירושלים: התחדשות עירונית בבירה

כ-150 שנה עברו מאז העזו תושביה היהודים של העיר העתיקה לבנות בתים מחוץ לחומות העיר. למעשה, ירושלים של היום, על שכונותיה הנרחבות ו-900 אלף תושביה, אינה דומה כלל לעיר הקטנה והמסוגרת של העבר. עיר הבירה הנחשבת לעיר הגדולה בישראל הולכת ומתחדשת כל העת עם מתחמי עסקים חדשים ומתקדמים, תחבורה ציבורית חדשה ומשוכללת, תוכניות בנייה והתחדשות עירונית נרחבות ובעצם – מה לא? הכל בכתבה הבאה:

תחבורה ציבורית

ירושלים היא העיר הראשונה בישראל בה פועלת מערכת יעילה להסעת המונים – הרכבת הקלה. הרכבת החלה לפעול בשנת 2011 והיקף הנוסעים הממוצע ברכבת עומד על כ-145 אלף נוסעים ביום. הארכת קו הרכבת הקיים (הקו האדום) לנווה יעקב ולבית החולים הדסה עין כרם נמצאת בשלבי ביצוע, וקוים נוספים, הקו הירוק והקו הכחול, עדיין מצויים בשלבי תכנון. בנוסף, אם הכל ילך כמו שצריך הרכבת המהירה מירושלים לתל אביב זו שתסיע את הירושלמים לעיר החטאים בתוך 28 דקות בלבד תחל לפעול במהלך השנה הבאה לאחר דחייה מתמשכת מחודש מרץ השנה. מה שכן יש כבר בשורה לירושלמים הטסים לחו"ל שכן קו הרכבת צפוי לפעול בסוף ספטמבר מתחנת בנייני האומה ועד תחנת נמל התעופה בן גוריון. בקו שבהקמתו הושקעו כ-7.5 מיליארד שקלים צפויות לפעול כ-2–4 רכבות בשעה.

בנייה

בעיר החלה, באיחור מסוים יש לציין, תנופת התחדשות עירונית. על הפרויקטים הבולטים ניתן למנות תוכנית פינוי בינוי בקטמונים ביוזמת חברת קדמת היובל, במסגרתה יפונו חמישה מבני מגורים, בהם 376 יחידות ברחוב בר יוחאי ויוקמו חמישה מגדלים בני 36 קומות, שבהם 1000 יחידות דיור. במסגרת התוכנית יוקצו כ-200 יחידות דיור עבור דירות קטנות. 

מרכז הייטק ותעסוקה

מספר הסטארט-אפים בירושלים צמח מ-250 ב-2008 ל-600 ב-2017, כך נמסר על פי נתוני העירייה. היעד אליו שואפת העירייה הוא הכפלת מספר זה עד שנת 2022. רכישת מובילאיי הירושלמית על ידי אינטל תמורת 15.3 מיליארד דולר צפויה לחזק את מיתוגה של ירושלים כעיר הייטק ולמשוך אליה חברות סטארט אפ נוספות. בהקשר לכך יש לציין כי בחודש יוני האחרון נחנך במרכז הרפואי הדסה מרכז ביומד חדשני המשתרע על כ-1300 מ"ר ונועד להכיל 50-40 חברות סטארטפ מתחומי המכשור הרפואי, הבריאות הדיגיטלית והביוטכנולוגיה.

פרויקט שער העיר

נדמה כי הפרויקט המסקרן מכל אלו שנמנו עד כה הינו פרויקט שער העיר שאמור לשנות לגמרי את הכניסה אל עיר הבירה. במסגרת התכנית המשתרעת על שטח של כ-211 דונם תוקם בכניסה לעיר קריית מחוזות ממשלתית אשר בה ימוקמו משרדי הממשלה ובנוסף ייבנו בה 24 מגדלים, מתוכם תשעה בני 36 קומות וכ-2,000 חדרי מלון  במטרה לספק מענה לגידול הניכר בענף התיירות לירושלים. אל רובע העסקים החדש תגיע הרכבת המהירה מתל אביב ו-2 קווי רכבת קלה פנים עירוניים ישרתו את המועסקים ואת התושבים. במסגרת הפרויקט העצום ישתנו לגמרי שדרות שז"ר וייבנו בשני מפלסים: מפלס הרחוב בו יעבור הקו הירוק של הרכבת הקלה ומפלס תת קרקעי שיכלול מנהרה למעבר מכוניות וחניון שיכיל 1,400 מקומות חנייה. ביצוע הפרויקט צפוי להתחיל ב-2018 וההשקעה בו מוערכת בכ-1.4 מיליארד שקלים.