הנדל"ן לאן: מה צפוי לרוכשי הדירות ב-2017?

האם בשנה הקרובה ירדו סוף סוף מחירי הדירות? למה כדאי לשים לב בדרך לרכישת דירת חלומותיכם? הנתונים והמסקנות בכתבה הבאה.

שנת 2017 נפתחה בסערה בעקבות אמירתו של שר האוצר, משה כחלון, לפיה "מעולם לא אמרתי שנוריד את מחירי הדיור" – אמירה שעוררה כעס רב אצל עשרות אלפי הזוגות הצעירים שראו בעיניים כלות כיצד מחירי הדיור עלו ב-10% בתקופת כהונתו של כחלון.

 

האם מגמת העלייה במחירים תימשך גם ב-2017? אילו מגמות נוספות צפויות.
הנה סקירה קצרה עם כמה נקודות שכדאי מאוד לשים אליהן לב בדרככם לרכוש את דירת חלומותיכם.

האם המחירים ירדו?

השאלה הראשונה ואולי המשמעותית ביותר עבור כל רוכש דירה עתידי היא כמובן שאלת המחיר.
האם ב-2017 ירדו סוף סוף מחיר הדירות. התשובה: כנראה שלא.

 

עם כל הכבוד לתוכניות האוצר, לתשומת הלב הממשלתית, לפעילות החברתית ולתנופת היזמות, השאלה המרכזית איננה האם המחירים יעלו – אלא האם הם יעלו בשיעור נמוך.

 

אנשי המקצוע שאמורים לבצע בפועל את הבנייה, היינו הקבלנים, מעריכים כי העלייה צפויה להיות בשיעור של כ-5%. לעומת שנים עברו, בהחלט מדובר בבלימת העליות החדות שהכרנו, אך מבחינת רוכשי הדירות אין למה לצפות גם השנה, לפחות לא מהפן הזה.

מחוץ לקו הירוק

אם בכל זאת, יש מקום קטן לאופטימיות עבור רוכשי הדירות הוא מצוי בנתונים המצביעים על כך שאנו אמורים לראות גידול בהתחלות הבנייה לאזור של 60,000 יחידות דיור.
למרבה הצער, גם מספר זה איננו מספיק כדי להוביל לירידת מחירים וכאן מגיעה שאלת הבנייה מעבר לקו הירוק.

 

טל תפוחי, מנכ"ל חברת "גמלא הראל", מסביר כי "בחירתו המדהימה של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב עשויה לחולל שינוי של ממש במדיניות הישראלית של הבנייה באזורים שמעבר לקווי 67'.
אם אכן הדבר יקרה, הרי שמדובר בשינוי דרמטי ביחס למדיניות ה'אי בנייה' או 'ההקפאה השקטה' שאפיינה את שנות שלטונו של ברק אובמה".

 

מהלך כזה, לדברי תפוחי, יגדיל את מלאי יחידות הדיור החדשות, במיוחד בגושי ההתיישבות הנמצאים בקונצנזוס.

החדשות הטובות והחדשות הרעות

אם אתם נמנים על אלו המכונים "משפרי הדיור" – היינו מבקשים לשדרג את מקום מגוריכם הנוכחי – בפתח השנה אתם בפני חדשות טובות וחדשות רעות, שצפויות להשפיע עליכם באופן ניכר.

 

החדשות הטובות הן שהחל מ-2017 תכנית "מחיר למשתכן" תכלול גם משפרי דיור (הקצאה של 20% מהדירות בממוצע מכל פרויקט). הדירות לא יימכרו בהנחה, אלא במחירי השוק, אך יושם דגש על סטנדרט בנייה גבוה מהמקובל.

 

החדשות הרעות הן החוק החדש שחוקק בכנסת ולפיו משפרי דיור יהיו חייבים למכור את דירתם תוך שנה וחצי, בכדי לשמור על פטור ממס שבח על הדירה שנמכרה ושיעורי מס רכישה מופחתים.

בשורת ההתחדשות העירונית

בעניין אחר כבר נרשמת התקדמות משמעותית.
מומחים מעריכים, כי בשלו התנאים לכך שהשנה תהיה שנת הפריצה של תוכניות התחדשות עירונית, בדגש על תמ"א 38. תפוחי גורס כי "תיקון 3א לתמ"א 38, יחד עם תוכנית הרובעים שאושרה בתל אביב, יאפשרו לחדש את הפעילות ביתר שאת".

 

לכל אלו יש להוסיף את החלטת קבינט הדיור לגבי הארכת התכנית לתמרץ רשויות מקומיות למתן היתרי בנייה.
עיקר הפעילות רלוונטית בעיקר למרכז הארץ, אבל הפוטנציאל בתחום גדול מכדי שניתן יהיה להתעלם ממנו, או לזנוח אותו, כפי שקרה בשנים קודמות.

 

בשורה התחתונה, שדרוג מקום מגוריכם באמצעות הצטרפות לפרויקטים של התחדשות עירונית נראה בהחלט כאופציה ריאלית לשנה הקרובה.