כאן גרים בשקט

לא תמיד אנחנו נותנים דעתנו לענייני איכות הסביבה ובעיקר, כל הקשור למפגעי רעש. בכתבה זו נספר על הצדדים הלא נעימים הקשורים לרעש וכיצד הם יכולים להפיל עסקת נדל”ן.

כשאנחנו מחפשים לרכוש נכס נדל”ני למגורים, אנחנו לא רק עומדים על טיבו של הנכס ומחירו אלא מן הסתם בודקים גם את האזור, את נגישותו למקומות עבודה ומסחר.

בנוסף, מבררים מה טיב האוכלוסייה ומה רמת השירותים והתשתיות באזור ועוד גורמים המשפיעים על ההחלטה אם לרכוש אותו או לא, אבל לא תמיד אנחנו נותנים דעתנו לענייני איכות הסביבה ובעיקר, כל הקשור למפגעי רעש.

בכתבה זו נספר על הצדדים הלא נעימים הקשורים לרעש וכיצד הם יכולים להפיל עסקת נדל”ן- כי מפגע רעש אינו פחות חמור או מסוכן ממפגעים אחרים כגון זיהום אוויר, קרינה סלולרית, או מפגעים אחרים שעלולים להשפיע לרעה על בריאותנו ועל איכות חיינו.

הרעש של מבני ציבור

נכון שהסביבה האורבנית מזמנת לנו רעש בלתי פוסק.

בערים צפופות תמיד יהיה רעש סביבתי ועירוניים רבים שיצחקו ויטענו שזה לא מפריע להם, ובכל זאת ישנם מפגעים מוגזמים בסביבה האורבנית. למשל: מבני ציבור, שמטבעם מפיקים רעש. זה יכול להיות מרכזים מסחריים או קניונים, מרכזים קהילתיים או חברתיים, מרכזים עירוניים, בתי כנסת או מדרשות לימוד, בתי ספר וגנים, פארק שעשועים וכו’.

כל אלו, יכולים ליצור מטרד לא קטן לא רק ביום (בתי ספר או גנים) אלא בעיקר בערב ובלילה (כל השאר), לכן במידה והאזור וותיק, צפויה להיות בעיה. כיום, משתדלים המתכננים האורבניים להפריד בין שטחי המסחר והציבור למתחמי המגורים, אך בעבר, הכל התמזג והתערבב ובערים וותיקות אין כלל חיץ בין מבני ציבור למבני מגורים ו”השמחה רבה” אך גם המטרד רב לא פחות. כשבאים לראות נכס לקנייה, צריך לבדוק מה קורה בסביבתו בכל שעות היום.

יכול בהחלט להיווצר מצב שתבואו לראות דירה בערב ומאד תתלהבו מהסביבה השקטה, אך תפספסו את העובדה שנמצא שם גן או בית ספר, עמוסים ומאד מרעישים בשעות הבוקר והצהריים.

להתייבש ליד כביש 6

זה לא סוד, שלגור בדירה הקרובה לכביש ראשי, זה לא נעים בלשון המעטה.
לעיתים, זה ממש סבל. תחשבו על כבישים בין-עירוניים או מהירים כדוגמת איילון או כביש 6, עם כמות תעבורה שוברת שיאים במרבית שעות היום ותבינו כמה לא כדאי להימצא שם, סמוך.

באזורים אלה המועדים לפורענות, חובה לנקוט באמצעי הפחתת רעש, כגון: שימוש באספלט שקט, הקמת סוללות מיגון אקוסטי גדולות צמוד לכביש וגם התקנת חלונות עם זכוכית מבודדת רעש בדירות.

כמובן, שלא אתם אלה שתבצעו זאת ואם ישנו חשד למפגע רעש, יש לפנות לחברה הלאומית לדרכים ולגורמים הרלוונטיים על מפגעי רעש במשרד להגנת הסביבה על מנת שאלה יבצעו מדידות ובהתאם לממצאים, ינקטו בפעולה. אגב, התקן לרעש מכבישים עומד על 64 דציבלים, וניתן לאכוף נתון זה.

כך שלפני שרוכשים דירה באזור הסמוך לנתיב תחבורה מרכזי ובוודאי כביש בין-עירוני או מהיר, הקשיבו לסביבה לא רק בלילה, אלא בכל שעות היום והחליטו אם זה אכן המקום בו אתם רוצים לחיות.

נחיתות והמראות מעל האף

בניגוד ללא מעט מדינות בעולם, אצלנו, יש נכון לכתיבת שורות אלה (ועד שיוקם נמל אלטרנטיבי בנגב) בערך נמל תעופה עיקרי אחד – בן גוריון; והוא נמצא בצנטרום של הצנטרום – ממש היכן שכל עם-ישראל אוהב להצטופף.

אם כך, אין פלא, שלא מעט יישובים שמאוכלסים בצפיפות, שממוקמים בסמיכות רבה לנמל התעופה (תל אביב, בת-ים, חולון, ראשון לציון, לוד, יהוד, בית דגן, אור-יהודה ויישובי בקעת אונו, בית-דגן ויישובי המועצה האזורית עמק לוד, ראש העין, בארות יצחק ואפילו כפר סבא) הם יישובים שנפגעים מזה שנים רבות מהרעש שמאפיין את ההמראות והנחיתות של בן גוריון.

למרבה הצער, למרות שהעסק נידון בערכאות משפטיות כבר למעלה מ-15 שנים, ולמרות שינויים קטנים (אמנם מבורכים, שנועדו בין השאר להקל על שנת הלילה של תושבי הסביבה), לא נעשו שינויים מרחיקי לכת למען התושבים באזור הבעייתי ולא פחות חשוב: אין פיצויים כספיים ליישובים אלה ולאלפים רבים של תושביהם, שלכאורה מגיע להם פיצוי על מפגעי הרעש.

השקט שלפני הסערה?

כשאתם קונים בית שנמצא עדיין ברמת השרטוט, או אם הצטרפתם לקבוצת רכישה שמבטיחה הרים וגבעות (עדיין בשלב שזה רק גבעות וגבעות), כדאי לבדוק שבעתיים באמצעות בירור בוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה שנמצאות בעיריות ובמועצות המקומיות או האזוריות, מה טומן בחובו האזור.

במילים אחרות, מה הולכים לבנות שם בעתיד הקרוב או הרחוק, בנוסף למתחמי המגורים בהם תגורו.
האם יוקמו בסמוך כבישים? אולי מבני ציבור? כל אלה הינם אלמנטים שעלולים לגרום למטרדי רעש, ולהפוך את אזור המגורים העתידי שלכם להרבה פחות פסטוראלי ממה שחשבתם, ובוודאי לרועש הרבה יותר.

מן הסתם, גם אם ייבנו שכונות רבות, תהיינה לכך השלכות (אם כי לזמן שלטובתכם כדאי מאד שיהיה מוגבל) ברמת הרעש, שכן אתרי בנייה מלווים ברעש מתמיד של מכונות בנייה, טרקטורים וציוד מכני כבד, של פטישי אוויר, ועוד – כל אלה יכולים בקלות לעלות על עוצמה של כ-85 דציבלים מה שיטריד רבות את האוזניים שלכם.