עובדים מכל מקום: הטרנד בקרב הפרילאנסרים

עם כל המקצועות החדשים הקיימים היום, כבר ממש לא חייבים לעבוד במשרד או לפתוח אחד. כל מה שאתם צריכים זה מחשב נייד חזק ואיכותי ולבחור את הנוף שאתם רוצים להביט בו

אתם רואים אותם יושבים בבתי קפה או על הספסל בשדרה, בשעות הבוקר, אחרי הצהריים והערב, שותים כוס קפה אחרי כוס קפה, כשהם רכונים מול המחשב הנייד שלהם. אתם שואלים את עצמכם -"מה, אין להם עבודה? כל היום רק יושבים בבית קפה?". ובכן, ככל הנראה יש להם עבודה והם פשוט שייכים למעמד חדש של עובדים – "הנוודים הדיגיטליים".

מה זה בעצם נוודים דיגיטליים? זהו הכינוי שניתן לאסופה של מקצועות שקשורים לעולם הווירטואלי ולכולם אין משרד קבוע, שכולל עמדה מסודרת עם מדפסת, פקס או מגרסה. מקצועות אלה מציעים עבודות כגון אנשי תוכן ומומחי שווק אינטרנטי, מנהלי קהילות וירטואליות ואנשי מדיה חברתית, מומחי אבטחת רשת וסוחרי אונליין.

ככל שעובר הזמן ניתן לראות גידול ברור במגמה ויותר עובדים בוחרים לעבוד מהבית או מכל מקום בו הם חפצים. בחלק ניכר מהעבודות היום כל מה שנדרש הוא חיבור מהיר לאינטרנט, עניין שהפך נפוץ בכל מדינות העולם המפותחות, וכך כל מה שנדרש כדי להיות נווד דיגיטלי (מעבר לכישורים הספציפיים לכל מקצוע) זה מחשב נייד אישי איכותי, טלפון נייד והרבה תושייה. מומלץ כמובן לרכוש ציוד משרדי מתאים כגון מדפסת, אולם אין צורך אמיתי בריהוט משרדי, ציוד משרדי, פקס, מגרסות וכדומה.

לא רק עצמאים מעדיפים זאת – יותר ויותר שכירים ומעסיקים מבינים שאין בהכרח סיבה ממשית לשבת במשרד כדי לבצע עבודה. המעסיק חוסך כסף רב על שכירות והעובד מקבל עצמאות רבה יותר בניהול הזמן האישי שלו.

היתרונות בנוודות אלקטרונית ברורים – אין צורך לשכור משרד, ולכן אין שכר דירה, ארנונה, חשבונות חשמל ומים; סביבת העבודה דינמית ומשתנה – יום אחד אפשר לשבת ולעבוד בבית קפה, יום אחר אפשר לעבוד מהבית ואפשר גם לשכור חלל עבודה למשך כמה שעות אם יש צורך בפגישות מרובות משתתפים. יש כאלו שאף מרחיקים לכת ומבלים את ימי העבודה שלהם בחו"ל – בין טיול לטיול. חלק מפגישות העבודה ניתן לקיים באמצעות שיחות וידאו, אפליקציות מסרים מיידים וכו'.

לקריאה נוספת

עצמאיים בשטח

נשמע כמו חלום שמתגשם? חשוב לזכור שלמרות כל היתרונות יש גם חסרונות בנוודות דיגיטלית והיא אינה מתאימה לכל אחד – עבור חלק מהמעובדים, עבודה ללא מקום עבודה ברור מייצרת תחושה של תלישות והיעדר קביעות. חלק מהלקוחות שמרניים יותר ומעוניינים לקבוע פגישות במשרד וחשים שכאשר אין משרד מדובר ב"חאפר".

חשוב לזכור גם שיש צורך ברצון אישי חזק ובמוסר עבודה גבוה כדי לעבוד בשעה שכולם סביבך נהנים מכוס קפה ועוגה או כשאת נמצאת בחו"ל. מאחר שאין שעות עבודה קבועות, עשוי להיווצר מצב שבו לקוחות או מעסיקים דורשים מהעובד להיות זמין ברוב שעות היממה וברוב ימות השבוע – יש מי שהמצב הזה נוח עבורם אולם יש כאלה שזקוקים לשעות עבודה קבועות ולימי חופש ברורים.

ומה קורה בפועל?

אם החלטתם שאתם מעוניינים להיות עצמאיים ולעסוק באחד המקצועות שיאפשרו לכם חופש מהצורך במקום עבודה קבוע, חשוב לזכור שגם נוודים דיגיטליים מחויבים לאותם חוקים שחלים על כל עוסק עצמאי. כלומר, תהיו חייבים לפתוח תיק עוסק מורשה או עוסק פטור במע"מ, לדווח על הכנסות והוצאות למס הכנה ולהגיש דו"ח שנתי. מומלץ מאוד להתייעץ עם רואה חשבון כדי להבין על אילו הוצאות ניתן לדווח ככאלו הקשורות לעסק ועל אילו לא ולנסות ולהבין האם סוג העבודה הזה מתאים לאורח החיים הנוכחי שלכם.