כל מה שחייבים לדעת לפני שפותחים מסעדה

יש לכם חלום לפתוח מסעדה? חושבים להיכנס שותפים באחת? יש כמה דברים שכדאי שתדעו, חוץ מלבשל או להביא שף מוצלח. ואל תשכחו להזמין אותנו לפתיחה!

כל מי שאוהב לבשל מכיר את התחושה הזאת; הסיפוק שיש כשרואים אנשים אחרים נהנים מהסעודה שהכנת להם. פעמים רבות, מכין הארוחה אף יזכה לשמוע מהסועדים מחמאות והמלצות לפתוח עסק מסעדנות משלו. אך האם אהבה לעולם הקולינריה וכישרון בישול מספיקים? בעולם אידיאלי התשובה תהיה חיובית, אך כיום עסקים רבים נסגרים, ולא תמיד בשל חוסר יכולתו של השף. אז לטובת כל מי ששוקל להקים עסק בתחום המסעדנות – הנה תשובות לכל השאלות המרכזיות שכל מסעדן מתחיל צריך לדעת.

מהו שותף טוב לעסק מסעדנות?

אז ראשית, חשוב להכיר בכך שהקמת עסק בתחום המסעדנות מצריכה בדרך כלל שותף. אחרי הכול – המטלות הן רבות וכדי להצליח תזדקקו לעזרה רבה. מכיוון שיש סיכוי סביר שתבלו עם השותף חלק ניכר מזמנכם, בחרו אותו בקפידה. שותף אידיאלי יהיה כזה שיוכל למלא תפקיד משמעותי ופעיל בעסק, בין אם זה במסעדה עצמה ובין אם זה מאחורי הקלעים. לכן, ודאו כי לשותף הפוטנציאלי יש את הכישורים המתאימים לתפקיד וכי הוא זמין למלא את חלקו בעסק. מלבד זאת, רצוי כמובן לבחור אדם שאתם מסתדרים איתו ברמה האישית, אדם היודע דבר או שניים על יחסי אנוש טובים ופוריים.

מה ההבדל בין שותף פעיל לבין שותף שקט?

חושבים שמצאתם את השותף המושלם? נהדר! השלב הבא הוא להגיע להסכמה על דרך העבודה בשגרת היום-יום. באופן כללי, קיימים שני סוגים של שותפים – שותף פעיל ושותף שקט. שותף פעיל יהיה ב"פרונט" וייקח חלק משמעותי בניהול היום-יומי של העסק. לרוב הוא יהיה זה שיהיה בקשר עם הלקוחות ועם הצוות, והוא זה שידאג גם להכשרה של הצוות. שותף שקט לעומת זאת יסתפק בדרך כלל בבחינת הדוחות הכספיים ויעסוק בניהול הפיננסי של העסק.

האם יש לחתום על הסכם רשמי עם השותף?

עסקים הם מקור למחלוקות. הדבר נכון במיוחד במסעדה שבה העבודה עשויה להיות עמוסה ותובענית. לכן, על מנת לנהל עסק מסעדנות באופן אופטימלי, הכרחי לבסס ולהגדיר באופן ברור את יחסי העבודה בין הצדדים. הסכם מסודר יכול לכלול היבטים רבים החל בהגדרת ההתחייבויות של כל שותף וכלה בנושאים כגון תשלום לעובדים. מומלץ כי לכל שותף יהיה עורך דין משלו שייצג את האינטרסים האישיים שלו ושיאפשר לשותף להרגיש בטוח במסגרת העסק. לפני חתימה על חוזה עם שותף, קראו את ההסכם היטב וודאו שכל סעיפיו ברורים לכם.

לקריאה נוספת

איך הופכים להיות זכיין?

לצד הקמת עסק פרטי קיימת גם האפשרות להיות זכיין, כלומר להוות מעין סניף של רשת גדולה ומבוססת. בחירה מעין זו יכולה להיות אידיאלית עבור מי שמעוניין להקים עסק מסעדנות בפריפריה. אחרי הכול – למותג יש כוח משלו, והזכיין גם זוכה לקבל תמיכה מבעלי הרשת. הוא לא נדרש לבחור את התפריט, לא צריך להשקיע במיתוג העסק, ובדרך כלל גם תחום כוח האדם כבר מוסדר באמצעות נהלים ברורים. עם זאת, יש לשים לב כי כל הטוב הזה כרוך בהשקעה ראשונית של בין 100 אלף שקל לבין 400 אלף שקל, והזכיין נדרש גם להפריש אחוזים מהרווחים שלו. אם אתם בוחרים בדרך זאת, תוכלו לפנות למרכז הישראלי לזכיינות הממוקם בירושלים ולקבל מידע נוסף על הרשתות הרלוונטיות. אפשרות אחרת היא לפנות באופן יזום לבעל הרשת ולנסות את מזלכם.

איך מחליטים איפה להקים עסק?

אנחנו מגיעים לאחת השאלות הקשות ביותר בתחום המסעדנות. מהו המיקום המושלם לעסק שלכם? לא תמיד תהיה תשובה חד-משמעית לשאלה זאת, שכן הנוף העירוני הוא דינמי, ומוקדי המשיכה של העיר עשויים להשתנות מעת לעת. מלבד זאת, מיקום העסק מושפע גם מקהל היעד שאליו אתם מעוניינים לפנות. אם החלטתם להקים עסק מסעדנות הפונה לעובדי משרדים, ייתכן כי יהיה עדיף לבחור באתר באזור תעשייה ולהגדיר את שעות העבודה של העסק בהתאם. בכל מקרה, גם אם התאהבתם במקום מסוים, לפני שאתם חותמים על חוזה, ודאו כי אתם עורכים בדיקה יסודית של האזור. בדקו מהי תנועת הולכי הרגל ברחוב, כמה משרדים יש באזור, והאם התפריט שלכם מתאים לאוכלוסייה.

מתי מתחילים להרוויח?

בשעה טובה פתחתם עסק מסעדנות, וכעת אתם שואלים את עצמכם מתי תזכו לנחת ממנו. הרווח שלכם יהיה תלוי כמובן בהשקעה הראשונית, וזאת עשויה להשתנות מעסק לעסק. לרוב, תידרשו להשקיע לפחות חצי מיליון שקל בהקמת העסק, אך השקעה זו יכולה גם להגיע לשבעה מיליון שקלים. חלק מהסכום הזה נדרש בין השאר כדי לעמוד בתקנות החוק הישראלי, חוק המציב סטנדרטים גבוהים בכל הקשור לאיכות הסביבה. שימו לב! אל תתפתו לקיצורי דרך – הם יתבררו כיקרים הרבה יותר. את הרווחים תתחילו לראות כשנה וחצי עד שנתיים אחרי פתיחת העסק, בהנחה שהוא יצליח, כמובן. גם במקרה זה, לפעמים המזל הוא זה שיקבע את העסק שלכם ישגשג. בהצלחה!